در گفت‌وگو یی مطرح شد:

عفاف و حجاب در ادارات، مطالبه مردم است

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر توضیحاتی درباره قرارگاه ۲۱ تیرماه که با موضوع ساماندهی عفاف و حجاب در ادارات تشکیل شده است، ارائه کرد.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر توضیحاتی درباره قرارگاه ۲۱ تیرماه که با موضوع ساماندهی عفاف و حجاب در ادارات تشکیل شده است، ارائه کرد.

حجت‌الاسلام سید علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگو با ایلنا درباره قرارگاه ۲۱ تیر ماه که به موضوع ساماندهی عفاف و حجاب در سازمان‌ها، ادارات، دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها می‌پردازد، گفت: ستاد با توجه به اینکه در زمینه عفاف و حجاب دارای مسئولیت است و در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آمده است که ستاد باید برخی امور در حوزه عفاف و حجاب را پیگیری کند، از همین‌رو یکی از اقداماتی که در این زمینه دنبال می‌کنیم، راه‌اندازی قرارگاه ۲۱ تیرماه است این قرارگاه در زمینه عفاف و حجاب برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در این قرارگاه مطالبه بحث عفاف و حجاب از دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌شود. یکی از موضوعاتی که در جلسات برگزار شده در این زمینه مشخص شده، این است که عمده مشکلی که در این زمینه وجود دارد و مردم نیز مطالبه کرده‌اند موضوع عفاف و حجاب در سازمان‌ها و ادارات بوده است. مردم توقع دارند وقتی به اداره یا سازمانی مراجعه می‌کنند، با توجه به اینکه یک سازمان دولتی است، عفاف و حجاب رعایت شود.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه در طرح جامع عفاف و حجاب که از سوی ستاد نیز دنبال می‌شود، اولین مرحله بحث ساماندهی عفاف و حجاب در ادارات است، تصریح کرد: شاخص‌های عفاف و حجاب که پیش از این در دستگاه‌ها وجود داشت، هنوز تبیین نشده و مشخص نشده است. ما دوباره شاخص‌های عفاف و حجاب را به همه دستگاه‌های دولتی کشور ابلاغ کرده‌ایم و از دستگاه‌ها خواسته شده است، موضوع عفاف و حجاب را از مجموعه‌های خودشان آغاز کنند.

حجت‌الاسلام خانمحمدی خاطرنشان کرد: وقتی یک کارمند در یک اداره فعالیت می‌کند، ضوابط اداری وجود دارد که در بند تخلفات اداری نیز آمده است و کارمند موظف به رعایت این ضوابط است. متولی این امر نیز مسئول آن اداره است. اگر بخواهیم عفاف و حجاب را شروع کنیم از جایی باید شروع کنیم که هم ساختار مناسبی دارد و هم درگیری مردم با مردم انجام نمی‌شود و هم مردم در مقابل هم قرار نمی‌گیرند و همچنین این مطالبه‌ای است که از ما دارند که چرا در سازمان رسمی دولتی قانون اجرا نمی‌شود بنابراین این بحث را از ادارات آغاز کردیم بخشنامه برای آن‌ها ابلاغ شده و همچنین جلسات مختلف با تمامی روسای ادارات برگزار شده و این موضوع برای آن‌ها تبیین شده است که با یک رویکرد فرهنگی در این زمینه اقدام کند، در عین حال اگر در جایی نیز نیاز به تذکر است، تذکر هم داده شود و اگر رعایت نشود در حقیقت مسئول اداره، جریمه می‌شود این برنامه‌ای است که از سوی قرارگاه در ادارات و سازمان‌ها پیگیری می‌شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این قرارگاه مدت زمان مشخصی برای فعالیت دارد، گفت: این قرارگاه شکل گرفته و تا حصول نتیجه ادامه دارد، چندین گام در قرارگاه تعریف شده و برای آن برنامه‌ریزی شده است. در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که از ادارات خواسته شده تا در این مورد کار کنند و برنامه‌ریزی داشته و با توجه به مجموعه‌ای که در اختیار دارند بومی‌سازی کنند و این برنامه در دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات پیش برود و بجای اینکه حراست در دانشگاه یا سازمان‌ها و ادارات درگیر مسئله عفاف و حجاب شوند، روسای سازمان‌ها و ادارات در این زمینه ورود کرده و برای آن برنامه ریزی داشته باشند و با یک برنامه‌ریزی و رویکرد فرهنگی بتوانند حوزه عفاف و حجاب را سازمان‌دهی کنند. این قرارگاه فعلا ادامه دارد تا به حصول نتیجه برسد و گام‌به گام برنامه‌های خود را پیاده‌سازی کند.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه قرارگاه در این زمینه شیوه‌نامه‌ای را تدوین و به روسای سازمان‌ها و ادارات و دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است، تصریح کرد: جلسات توجیهی برگزار شده و قرار است دستگاه‌ها در این زمینه برنامه مخصوص به خود را داشته باشند به طور مثال کرسی‌های آزاداندیشی در این زمینه برگزار شود یا نمایشگاه برگزار کنند. قرار است سازمان‌ها، ادارات و دانشگاه‌ها و… براساس ظرفیت‌ها و ساختاری که دارند در این زمینه برنامه‌ریزی و اقداماتی ر اجرا کنند.

حجت‌الاسلام خانمحمدی خاطرنشان کرد: مجموعه سازمان‌ها، ادارات و دانشگاه‌ها و… به خوبی پای کار آمده‌اند چراکه ریاست جمهور از تمام وزرا در حوزه عفاف و حجاب برنامه خواسته است و نسبت به این موضوع دولت نیز اهتمام ویژه دارد و همچنین قرارگاهی در این زمینه در وزارت کشور راه‌اندازی شده است و وزارت کشور نیز از سازمان‌ها و ادارات این موضوع را پیگیری می‌کند و ستاد نیز در این زمینه با وزارت کشور که متولی امر سازماندهی عفاف و حجاب در کشور است ارتباط تنگاتنگی دارد.

به گفته وی شیوه نامه به دستگاه‌ها ابلاغ شده و این برنامه در دستگاه‌ها آغاز شده است. در برخی از دستگاه‌ها نیز با قوت بیشتری ادامه دارد و برخی از دستگاه‌ها نیز در حال پیگیری هستند.