چهار شهر استان سمنان در جشنواره پایتخت کتاب ایران حضور دارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: استان در جشنواره پایتخت کتاب امسال مشارکت فعال دارد و سمنان به همراه سه شهر شاهرود، مهدیشهر و سرخه، در جشنواره امسال مشارکت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: استان در جشنواره پایتخت کتاب امسال مشارکت فعال دارد و سمنان به همراه سه شهر شاهرود، مهدیشهر و سرخه، در جشنواره امسال مشارکت دارند.

فرشید فلاح در نشست بررسی ابعاد فعالیت ها و برنامه های استان سمنان در جشنواره پایتخت کتاب امسال بیان کرد: در جشنواره پایتخت کتاب ایران امسال، علاوه بر سمنان، شهرهای مهدیشهر با طرح شاخص نذر کتاب، سرخه با طرح شاخص آرامش ماندگار با کتاب و شاهرود با طرح شاخص کتابخانه های خیرساز روستایی و لیگ دانش‌آموزی کتاب، مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه ۳۱ فروردین آخرین مهلت حضور در این برنامه بود، گفت: در اجرای این طرح نیز از مشارکت و همکاری دستگاههای مختلف اجرایی و مردمی برخورداریم و در این خصوص طرحها و ابتکارات بسیار خوبی ارائه شده است و امسال علاوه بر سمنان ۲ شهر دیگر نیز در جشنواره شرکت دارند.

فلاح با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۰ نشست با حضور مدیران و مسوولان فرهنگی، اجتماعی و مردمی به میزبانی دبیرخانه مردمی توسعه و گسترش فعالیت های کتاب و کتابخوانی استان سمنان برگزار شد، اظهار داشت: در این خصوص با مشارکت نیروهای خلاق، بیش از ۲۰ طرح مبتکرانه و خلاقانه طراحی و ارائه شد.

فلاح، برگزاری این جشنواره ها را برای توسعه فعالیت های فرهنگی هنری و نیز کشف استعدادها بسیار مهم دانست و خواستار همکاری بیشتر دستگاههای مختلف در برگزاری هر چه بهتر این برنامه های فرهنگی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان یادآورشد: استان سمنان سال گذشته به صورت فعال در این برنامه حضور داشت و در سال اول مشارکت و حضور در جشنواره پایتخت کتاب به عنوان یکی از پنج شهر خلاق کشور در زمینه کتاب و کتابخوانی انتخاب و معرفی شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص حضور شهرهای این استان در جشنواره پایتخت کتاب اظهار داشت: یکی از مولفه های ارزیابی مدیران در سال ۱۴۰۲، بحث کتاب و اقدام برای تحقق پایتختی کتاب ایران است که این امر در انعقاد تفاهم‌ نامه بین دستگاهی انجام‌ خواهد شد.‌

احمد ریواده تصریح کرد: کلیدواژه دانایی، برند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان استان سمنان در تابستان ۱۴۰۲ در این استان است.

رضا شمس خانی، مسوول دبیرخانه توسعه و گسترش کتاب و کتابخوانی استان سمنان نیز در این نشست گزارشی از فعالیتها و اقدامات در خصوص جشنواره پایتخت کتاب ارایه کرد.

در این نشست مدیران و نمایندگان دستگاهها و سازمانهای مختلف فرهنگی به طرح دیدگاهها و فعالیت های خود پرداختند و آمادگی خود را برای مشارکت فعال در برگزاری این جشنواره ها اعلام کردند.

سمنان در دوره قبل جشنواره پایتخت کتاب ایران موفق شد برای اولین بار در فهرست پنج شهر خلاق کتاب ایران قرار گیرد. در نهایت سنندج به عنوان «شهر پایتخت کتاب ایران» در سال ۱۴۰۱ انتخاب و از سمنان برای تلاش و طرح‌های مطلوب در این زمینه تقدیر شد.