عبدالباری عطوان

رژیم صهیونیستی در دام اردن

بازداشت نماینده اردنی توسط دولت رژیم صهیونیستی که موجب تنش بزرگی میان دو طرف شده است چه بسا در صورت عدم اتخاذ اقدامی از سوی دولت اردن برای آزادی هرچه سریع‌تر وی به تحرک نظامی از سوی قبیله این نماینده اردنی منجر شود.

بازداشت نماینده اردنی توسط دولت رژیم صهیونیستی که موجب تنش بزرگی میان دو طرف شده است چه بسا در صورت عدم اتخاذ اقدامی از سوی دولت اردن برای آزادی هرچه سریع‌تر وی به تحرک نظامی از سوی قبیله این نماینده اردنی منجر شود.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: در دیدارهایمان با عبدالله دوم، پادشاه اردن در طول ۲۰ سال گذشته سه مساله اصلی محور گفت‌وگوها بوده است. اول اینکه زمانی که موضوع درباره رژیم صهیونیستی و تهدید امنیت اردن در مرزهای ۶۰۰ کیلومتری باشد اردن از قدرتمندترین کشورهای عربی به حساب می‌آید. موضوع دوم حتمی بودن ازسرگیری روابط با ایران و موضوع سوم ازسرگیری روابط با سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن است به این دلیل که عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه حتمی است.

دولت رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در دامی افتاد که به نظر می‌رسد این دام در جبهه مرزها با اردن به خوبی پهن شده بود. این دام بازداشت عماد العدوان، نماینده اردنی بود. دولت رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای رسمی که شامل اطلاعات متناقض بود، اعلام کرد، سه چمدان با این نماینده اردنی بود که در داخل آن ۱۵ هفت تیر، ۱۲ تیربار و حدود ۱۰۰ کیلوگرم طلا بود. یک ویدیو منتشر شده که براساس آن اطلاعات درباره سلاح کشف و ضبط شده موثق است؛ اما چمدان‌ها شامل طلا نبوده است.

در حال حاضر در تعطیلی عید فطر در اردن و محافل اجتماعی صحبت درباره پرونده بازداشت نماینده اردنی و چگونگی قاچاق سلاح و طلای کشف شده و پایان پیش‌بینی شده برای این بحران است.

قبیله العدوان کنترل بیشتر اراضی با اردن را در اختیار دارند و از جسورترین قبایل هستند که بیشتر اعضای آن مسلح بوده و در مجاورت مرزهای شرقی فلسطین هستند. این عشیره در حال حاضر در وضعیت آماده‌باش بی‌سابقه هستند و بیانیه‌هایی را صادر کرده و ابتدا دولت اردن و بعد دولت رژیم صهیونیستی را مسؤول هرگونه آسیب به عماد العدوان و عدم آزادی وی در سریع ترین زمان ممکن دانستند.

عماد العدوان نه تنها در میان اعضای قبیله خود که تعداد آن به صدها هزار نفر می‌رسد بلکه در میان تمام عشایر دیگر اردنی و شهروندان اردنی به قهرمان مردمی تبدیل شده است. هدف از قاچاق سلاح و طلا هرچه که بوده باشد، این یک اقدام شرافتمندانه ملی بزرگ است چرا که هدف از آن رسیدن به مقاومت فلسطین در کرانه باختری و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ بوده است.

بیشتر اردنی‌ها می‌گویند، این نماینده یک قهرمان ملی جسور است که هدفش چه تجارت بوده و چه رساندن سلاح به صورت مجانی یا با پول برای مقاومت فلسطین هر دو احتمال در نهایت به نفع حمایت از گردان‌های مقاومت است و زمین را زیر پای دشمن اسرائیلی می‌لرزاند و نشان دهنده شجاعت و تعهد ملی، دینی و اخلاقی در همبستگی با ملت فلسطین و مساله عادلانه آن است.

یک منبع عالیرتبه اردنی اعلام کرد: بعید نیست که این اقدام پیامی غیرمستقیم از سوی دولت اردن خطاب به اسرائیلی‌ها باشد که محتوای آن این است: ما از کسانی هستیم که از مرزهایتان دفاع می‌کنیم و مانع قاچاق می‌شویم. پس اگر اقدامات تحریک آمیز خود به ویژه یورش به مسجد الاقصی و به چالش کشیدن قیمومیت اردن و اماکن مقدس قدس را متوقف نکنید شما را به ملت اردن واگذار می‌گذاریم تا شما را ادب کنند و با روشی که بفهمید با شما برخورد کنند.

این منبع اعلام کرد، هماهنگی امنیتی اردن و رژیم صهیونیستی بیش از یک ماه است که متوقف شده و کمیته‌های دو جانبه مشترک میان دو طرف از چند هفته پیش با تعلل طرف اردنی نشستی برگزار نکرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های امنیتی وی به ویژه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم به دلیل بازداشت این نماینده در بحران واقعی به سر می‌برند. بازداشت و محاکمه او یک اشتباه بزرگ است که پیامدهای خطرناکی دارد که از جمله مهم‌ترین آن یک انقلاب مردمی است. آزادی وی نیز نشان دهنده ضعف رژیم صهیونیستی و کوتاه آمدن است که با زورگویی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی تناقض دارد.

پاسخ ندادن ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن به تماس تلفنی الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده تنش در روابط میان دو طرف و بحرانی شدن بی سابقه آن است و بعید نیست این تنش با اخراج سفیر رژیم‌ صهیونیستی و احضار سفیر اردن در تل آویو ظرف چند روز آینده به اوج خود برسد.

بزرگترین تهدید برای دولت رژیم صهیونیستی وقوع چنین آشوب و افزایش قاچاق سلاح در مرزهای مشترک دو طرف است؛ مرزهایی که برای اسرائیل امن‌ترین و باثبات‌ترین مرزها تاکنون بوده است. به نظر می‌رسد که احتمال آشوب به دلیل اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل علیه جبهه اردن و جبهه‌های عربی بسیار بالا باشد. اگر دولت اردن اقدام سریعی را برای آزادی العدوان اتخاذ نکند چه بسا منجر به تحرک نظامی از روی قبیله وی شود و گزینه‌هایی مثل ربودن سربازان یا غیر نظامیان اسرائیلی و گروگان گرفتن آنها و استفاده از آنها به عنوان یک برگ برنده در معامله مثل حزب الله لبنان یا تشدید عملیات نفوذ به مرزها و قاچاق سلاح به عنوان یک پاسخ انتقام‌جویانه اولیه اجرا شود.

اردن خیلی سریع درحال تغییر است و خفقان مردمی و رسمی به اوج خود رسیده است و از تمام ابزارهای ممکن استفاده می‌کند. روی آوردن اردن به ایران و محور مقاومت و به ویژه سوریه و بالا بردن کارت قرمز در برابر دولت فاشیست رژیم صهیونیستی نشان دهنده این تحول است. این غلیان درونی و حمایت تمام ملت اردن از مقاومت چه فلسطینی و چه لبنانی هیچ گزینه‌ای را در مقابل دولت اردن باقی نمی‌گذارد. /  ایسنا