اصفهان تنها کلان شهر دارای فرونشست زمین در کشور است

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: یکی از بالاترین نرخ‌های فرونشست زمین به ویژه تنها فرونشست در کلان شهر را، در اصفهان شاهدیم که از سمت رودخانه زاینده‌رود به سوی شمال استان و دشت برخوار و شاهین‌شهر در حال حرکت است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: یکی از بالاترین نرخ‌های فرونشست زمین به ویژه تنها فرونشست در کلان شهر را، در اصفهان شاهدیم که از سمت رودخانه زاینده‌رود به سوی شمال استان و دشت برخوار و شاهین‌شهر در حال حرکت است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با فارس در اصفهان با اشاره به برگزاری هفتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست ویژه دانشجویان کشور در اصفهان با تأکید به نقش دانشجویان فرهیخته و دانشگاهیان در زمینه اثربخشی در حل مشکلات گذشته و ترسیم افق درخشان برای آینده کشور، اظهار کرد: هفتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست ویژه دانشجویان کشور با حضور نمایندگان ۳۰ دانشگاه و ارزیابی ۵۴ طرح پژوهشی در حوزه محیط زیست برگزار شد و از ۹ دانشجوی فعال در این زمینه با اهدای جوایزی تقدیر شد.

وی خاطرنشان کرد: با نادیده گرفتن محیط زیست و عدم توجه به تأثیر آن در پویایی اقتصاد و جمعیت جامعه، خسارت‌های زیادی به کشور وارد می‌شود که با کمک فرهیختگان جامعه، می‌توان در راه برطرف‌سازی آن، اقدام کرد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به مواردی درخصوص آسیب‌های وارده به محیط زیست منطقه ناشی از سوءمدیریت زیستگاه‌های تالابی همچون دریاچه‌های ارومیه و هامون، تالاب‌های هورالعظیم و بین النهرین که دارای خدمات بالای اکولوژیکی بوده است، به بیان اهمیت حفاظت محیط زیست پرداخت و تبدیل شدن عرصه‌های آبی به کانون‌‌‌‌‌های گرد و غبار را نمونه‌ای از این خسارت‌ها، عنوان کرد که ابتدا به صورت محلی و سپس به صورت منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به خسارت‌های وارد شده به محیط زیست استان افزود: با خشک شدن و از دست رفتن تالاب بین‌المللی گاوخونی در پایین‌ترین نقطه پایاب زاینده‌رود، نابودی کشاورزی شرق استان بواسطه کمبود ذخیره آب سد زاینده‌رود و خشکی رودخانه، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی متوقف شد و به همین خاطر فرونشست ۱۶ تا ۲۵ سانتی‌متری دشت‌های آبی اصفهان و برخوار را شاهد هستیم.

وی گفت: یکی از بالاترین نرخ‌های فرونشست زمین به ویژه تنها فرونشست در کلان شهر را، در اصفهان شاهدیم که از سمت رودخانه زاینده‌رود به سوی شمال استان و دشت برخوار و شاهین شهر در حال حرکت است.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: نابودی جنگل‌های هیرکانی و زاگرسی و افزایش کانون‌های گرد و غبار به چند میلیون هکتار به دلیل عدم آشنایی با مباحث محیط زیستی اتفاق افتاده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از همکاری با دانشگاه صنعتی اصفهان استقبال کرد و افزود: کمک به برطرف‌سازی مشکلات زیست محیطی استان و کشور، مختص دانشجویان رشته محیط زیست نیست، بلکه دانش و پشتوانه علمی تمامی دانشجویان در سایر رشته‌های تحصیلی می‌تواند در این زمینه بسیار مفید و کارساز باشد.