حدیث روز {284}

«تمسخر قرآن»

عَن أَمِیرِ الْمُؤمِنِینَ عَلِیٍّ (علیه السلام)‏ قَالَ: «... مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ کَانَ یَتَّخِذُ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً ...».1 از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «... کسى که قرآن بخواند و پس از مرگ (با وجود قاری قرآن بودن)، وارد آتش دوزخ گردد، از کسانى بوده که آیات خدا را استهزا مى‌کرده است ...».

عَن أَمِیرِ الْمُؤمِنِینَ عَلِیٍّ (علیه السلام)‏ قَالَ: «… مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ کَانَ یَتَّخِذُ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً …».1

از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «… کسى که قرآن بخواند و پس از مرگ (با وجود قاری قرآن بودن)، وارد آتش دوزخ گردد، از کسانى بوده که آیات خدا را استهزا مى‌کرده است …».

قرائت قرآن چندگونه است: گاهی انسانِ مؤمن قرآن را تلاوت مى‌کند و گوش جان به آیاتش مى‎سپارد تا پیام خدا را از لابه‎لاى آن بشنود و زندگى خود را با آن هماهنگ سازد. امیرمؤمنان على (علیه السلام) در خطبه متقین می‎فرمایند: «… أَمَّا اللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لِاَجْزَاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً یُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ یَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ فَإِذَا مَرُّوا بِآیَةٍ فِیهَا تَشْوِیقٌ رَکَنُوا إِلَیْهَا طَمَعاً وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَیْهَا شَوْقاً وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْیُنِهِمْ وَ إِذَا مَرُّوا بِآیَةٍ فِیهَا تَخْوِیفٌ أَصْغَوْا إِلَیْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِیرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِیقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِمْ …»؛2 «… پرهیزگاران در دل شب بپامى‎‌خیزند و قرآن را با تدبر قرائت مى‌کنند و جان خود را با آن محزون مى‎سازند و داروى درد خود را از آن مى‎گیرند، هرگاه به آیه‎اى برسند که در آن تشویق (به پاداش‎هاى الهى) است، با علاقه فراوان به آن روى مى‎آورند و روح و جانشان با شوق بسیار به آن مى‎اندیشد و آن را نصب‎العین خود قرار مى‎دهند و هرگاه به آیه‎اى برخورد کنند که بیم‎دهنده است، گوش دل را براى شنیدن پیام آن باز مى‎کنند و گویى صداى زبانه‎هاى آتش دوزخ با آن وضع مهیبش، در گوششان طنین انداز است …».

هم‎چنین امام صادق (علیه السلام) در دعایى که قبل از تلاوت قرآن خوانده مى‎شود، به خداوند عزّوجلّ عرضه می‎دارند: «… اللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَظَری فیهِ عِبادَةً وَ قِرائَتی فیهِ فِکْراً وَ فِکْری فیهِ اعْتِباراً وَ اجْعَلْنی مِمَّنْ أتَّعِظُ بِبَیانِ مَواعِظِکَ فیهِ وَ أجْتَنِبُ مَعاصیکَ …»؛3 «… خداوندا! نگاه مرا به آیات قرآن، عبادت و قرائتم را توأم با اندیشه و تفکرم را در آن، مایه عبرت قرار ده و مرا از کسانى قرار ده که از مواعظ تو در آن، پند مى‎گیرد و از گناهانت پرهیز مى‎کند …».

گروهی دیگر از افراد، آیات قرآن را تنها براى ثواب قرائت، مى‎خوانند، بى‎آنکه به پیام‎هایش گوش فرا دهند. گروه سوم نیز اضافه بر این، به استهزاى آیات مى‎پردازند و اگر در سخن استهزاء نکنند، عملاً استهزاء دارند؛ به‎عنوان مثال: آیات تحریمِ ربا را مى‎خوانند، ولى رباخوارى مى‎کنند، آیه تحریم غیبت را تلاوت مى‎کنند، ولى غیبت‎کردن کار همه روزه آن‎ها است و … . این‎گونه تلاوت نه‎تنها سبب نجات نیست، بلکه به‎فرموده امیرمؤمنان (علیه السلام) سبب دخول در آتش جهنم است؛ چراکه قرآن را به‎قول یا عمل، از روی استهزاء خوانده است و کسى که آیات قرآن را با استهزاء بخواند، مستحق آتش دوزخ است. در حدیث معروفى از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) آمده است که فرمودند: «رُبَّ تالِى الْقُرْآنَ وَ الْقُرآنُ یَلْعَنُهُ»؛4 «چه‎بسا کسانى که قرآن مى‎خوانند و در همان حال، قرآن آن‎ها را لعنت مى‎کند (چرا‎که هرگز به‎آن عمل نمى‎کنند)».

نقل شده شخصی معمولا بر سر قبر «احمد بن طولون» که مؤسِّسِ دولت طولونیه در مصر و سوریه بود، نشسته و قرآن مى‎خواند. راوی می‎‌گوید: بعد از مدتى او را ندیدم، پس به‎او برخورد کردم و گفتم: تو همان شخص نبودى که در کنار قبر احمد بن طولون قرائت قرآن مى‌کردى، چرا رها ساختى؟ گفت: او خدمت‎هایى به‎‌من کرده بود و من دوست داشتم به‎جبران آن خدمت‎ها مدتى بر سر قبرش قرآن بخوانم. گفتم: پس چرا رها کردى؟ گفت: شبى او را در خواب دیدم به‎من گفت: دوست دارم که این محبت را رها سازى و قرآن در کنار قبر من نخوانى. به‎او گفتم چرا؟ گفت: هر آیه‎اى که مى‎خوانى، ضربه‎اى بر من مى‎کوبند و مى‎گویند: آیا این آیه را نشنیدى؟ (پس چرا عمل نکردى؟).

****************

  1. شریف الرضى، محمد بن حسین‏، نهج البلاغه، محقق / مصحح: فیض الإسلام‏، سید علی نقی، ص 508، ناشر: هجرت‏، چاپ اول، قم‏، 1414 ق.
  2. همان، ص 304.
  3. مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، محقق / مصحح: غفارى، على اکبر و محرمى زرندى، محمود، ص141، ناشر: الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید، چاپ اول، ایران، قم، ‏1413 ق.
  4. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، محقق / مصحح: جمعى از محققان،‏ ج 89، صفحه ۱84، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، بیروت، 1403 ق.‏