نمی گویم خدایی!! پس خودت به ما بگو ای علی تو کیستی ؟

 جبرییل به پیامبر اکرم ص  فرمود : قسم به کسی که تورا به نبوت برگزید ،اگر اهل زمین علی ع را چون آسمانیان دوست می داشتند ،خداوند هرگز جهنم را خلق نمی کرد.

 جبرییل به پیامبر اکرم ص  فرمود :

قسم به کسی که تورا به نبوت برگزید ،اگر اهل زمین علی (ع) را چون آسمانیان دوست می داشتند ،خداوند هرگز جهنم را خلق نمی کرد.

فضایل علی ع در حوصله الفاظ وواژگان نمی گنجد ودر ابتدای کلام نگارنده صراحتا به ضعف وعجز خویش در توصیف آن شخصیت آسمانی معترف می باشد .وبه قولی

زهر طرف که شناور شوی در این دریا

بشو که لولو ومرجان چه بسیارست

نگارش و احصاءفضایل ومناقب امیرالمومنین علی (ع) کاری بس دشوار می نماید وعظمت آن بزرگواردر افکار محدود انسان های عادی نمی گنجد .توسن اندیشه هر قدر چابک وتیز پا باشد وسعت عظمت او را در نمی نوردد.تحقیقات ،مقالات وکتب مختلف از شیعه وسنی وحتی  غیر مسلمانان تنها گوشه ای از مناقب حضرتش را در بر می گیرد .او شخصیتی است که جدال و تصادم اندیشه ها در باره اش تا حدی است که عده ای اورا خدا می خوانند وعده ای دگر متحیرند که اورا چه نامند وچه خوش می گوید شهریار سخن که :

نه بشر توانمش گفت نه خدا توانمش خواند

متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را

آری علی ع معجزه ای است که خدا به رسول گرامیش عطا فرمود.

کجا دنیا و ادیان مختلفش زمامداری را سراغ دارند که به جهت ظلم وستم به یک زن یهودی  ودر آوردن زیور آلات از پای وی توسط سربازان معاویه  برافروخته شود و بفرماید انسان خوب است تا از این غصه بمیرد!!

قطعا ویقینا تا ابد دنیا ومردمانش  چنین زمامداری را به خود نخواهند دید که با آن که وسعت حکومتش از خراسان تا مصر بود ،در حدود 5 سال در کوفه نه خانه ای برای خود خرید و آنقدر بر زمین خاکی خوابید تا آن که ملقب به ابوتراب (پدر خاک)شد.روزی دربازارکوفه شمشیرش را در معرض فروش گذاشت ووقتی در این مورد از وی سوال شد با لبخندی متواضعانه فرمود :چون نیاز دارم تا با آن امرار معاش کنم.

دلجویی از خرابه نشینان مستمند

درس محبتی است که در مکتب علی است

هم کاسه بافقیر شدن رسم مرتضی است

دمساز با یتیم شدن مشرب علی است

آری علی {ع} شخصیتی است که پس از گذشت 14 قرن اندیشمندان و روشنفکران جهان را دچار حیرت وسردر گمی نموده است وبرخی از آنان علیرغم داشتن دینی متفاوت شیفته مشی ومرامش شده و ذوب درشخصیت بی نظیرش گشته اند.

جرج جرداق نویسنده وشاعر مسیحی است که کتاب( علی {ع} صدای عدالت انسانی )را نگاشته است .به وی گفتند شما که یک مسیحی هستی چه شد که درباره علی {ع}   کتاب نوشتی ؟! اوبه گریه افتاد وگفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب الغدیر را نوشت چند جلد از آن را برایم فرستاد یک نامه هم ضمیمه آن بود در نامه نوشته بود آقای جرج جرداق شما یک حقوقدان ووکیل دادگستری هستی ، نه شیعه هستی ونه سنی و کار تو دفاع از مظلوم است . ما با برخی بر سر علی {ع}  دعوا داریم . ما می گوییم علی {ع}  حق است ، آن ها می گویند نه!!  حالا این چند جلد کتاب الغدیر را مطالعه کن .تمام مدارک در کتاب از اهل سنت است من از شیعه چیزی نیاوردم . قضاوت خود را برایم بفرستید . وی می گوید کتاب ها را به دقت خواندم ودیدم در تاریخ از علی {ع}  مظلوم تر نمی شناسم ولذا تصمیم گرفتم به اقتضاء شغلم که وکیل داد گستری است از این مظلوم دفاع کنم و کتاب (علی {ع}  صدای عدالت انسانی ) را به رشته تحریر در آوردم.

وی شدیدا تحت تاثیر شخصیت بی نظیر حضرت امیر قرار گرفت و

200 بار کتاب نهج البلاغه را خواند . در هنگام بحث در مورد علی {ع}  وی غالبا دچار هیجانات شدید قرار می گرفت ودر جایی می گوید:ای دنیا چه می شود اگر تمام نیروهای خود را فشرده سازی ودر هرزمان مردی چون علی {ع} را با خرد وقلب وزبان و ذوالفقارش بیاوری؟!

علی {ع} از شیر شرزه شجاع تر بود وشجاعتی ممزوج با رقت ودلسوزی ومهر وعاطفه داشت .

واشنگتن اروینگ محقق ونویسنده آمریکایی در مورد علی {ع}  می گوید : علی {ع}  از برجسته ترین خانواده های نژاد عرب یعنی قریش بود و دارای سه خصلت شجاعت ، فصاحت وسخاوت بود روح دلیر وشجاع حضرتش بود که او را شایسته عنوان شیر خدا نمود ، لقبی که پیامبر به او عطا کرد.

لامنس خاور شناس معروف بلژیکی در مورد عظمت مولای متقیان می گوید:برای علی {ع} همین بس است که همه علما ودانشمندان اخبار واحادیث را برای وثوق و اعتبار به او می رسانند .علمای اسلام از مخالف وموافق واز دوست ودشمن علی {ع} مفتخرند که گفتار خود را به علی {ع}  مستند کنند زیرا گفتارحضرتش حجت قطعی است.

مادام دیو لافوا– سیاح فرانسوی . می گوید: احترام علی {ع} در نزد شیعه به منتهی درجه است این بزرگ مرد علاوه بر جنگ وفداکاری برای پیشرفت اسلام  در دانش ، عدالت ، شجاعت وسخاوت نیز بی نظیر بود.نسلی پاک ومقدس از خود باقی گذاشت وفرزندانش نیز از او پیروی کردند وبرای پیشرفت مذهب تن به شهادت دادند.

دیا فولا در ادامه خطاب به خود می گوید : چشمان من گریه کنید واشک های خود را با آه وناله مخلوط نمایید وبرای اولاد پیامبر که مظلومانه شهید شدند ، عزاداری کنید.

واقعا سزاوار است که در جهان امروز ، آتش افروزان جنگ وعوامل ومسببان بدبختی ملت ها وآنان که خون هزاران نفر بی گناه را بر زمین می ریزند واز کودک کشی هم ابایی ندارند ، به نصایح قهرمان اندیشه عرب وبزرگ مرد وجدان انسانی علی {ع}  گوش فرا دهند وآن ها را نصب العین قرار دهند ودر مقابل گوینده بزرگ آن سخنان سر تعظیم فرود آورند.

درود خدا بر روانی باد که خاک اورادربرگرفت ووعدل نیز با وی مدفون گشت.

مولا جان آن چه قلم قاصر وناتوان حقیر تراوش نمود طاقه ای چند از گلزار فضیلت ومعنویت حضرتت بود که مانند دسته گلی آراسته به پیشگاه با عظمتت تقدیم گردید .باشد که از شیعیان راستین وواقعی آن امام همام باشیم.

ابوالفضل رییس جعفری

Koomei95@gmail.com