《 رابطه انتخابات و ایجاد تمدن نوین اسلامی 》

 برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از نگاه تمدن سازی و پیروی از ارزش‌های تمدنی ، جلوه جدیدی از گفتمان سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی است . کنش سیاسی هوشمندانه مردم ، به فراخوان های متعدد و حجم انبوه تحریم‌های رجال سیاسی ، جریان‌های معاند و مخالف نظام و رسانه‌های مهاجم به ارزش‌های انقلاب اسلامی در این دوره انتخابات ، به حدی جذاب ، جالب و ملموس بود که مقام معظم رهبری در مصاحبه خود در حین مراسم نمادین درختکاری از آن به عنوان " جهاد سیاسی و حرکتی در جهت تمدن نوین اسلامی " یاد نمودند .

 برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از نگاه تمدن سازی و پیروی از ارزش‌های تمدنی ، جلوه جدیدی از گفتمان سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی است . کنش سیاسی هوشمندانه مردم ، به فراخوان های متعدد و حجم انبوه تحریم‌های رجال سیاسی ، جریان‌های معاند و مخالف نظام و رسانه‌های مهاجم به ارزش‌های انقلاب اسلامی در این دوره انتخابات ، به حدی جذاب ، جالب و ملموس بود که مقام معظم رهبری در مصاحبه خود در حین مراسم نمادین درختکاری از آن به عنوان ” جهاد سیاسی و حرکتی در جهت تمدن نوین اسلامی ” یاد نمودند .

از آنجا که هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است نقش مردم در انتخابات و تحول در مطالبه گری های آنان از جهت های مختلف قابل بررسی است . مهمترین ممیزه این انتخابات ورود و تولد شعارهای تمدنی بوده است. رشد عقلانيت سیاسی و تعالی خواسته های مردم و تبدیل مشارکت های مختلف به” مشارکت تمدن ساز ” این نوید را به همراه دارد که ، جامعه در حال حیات و سرزنده ، دیگران را که نا امیدند به مشارکت بیشتر تحریک می کنند و این مشارکت بالا ، و البته هوشمندانه ، تاب آوري اجتماعی را برابر تکانه های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی دشمن افزایش داده ، و جامعه را به بلوغ سیاسی و استحکام ارزش های آن نزدیک می کند . در نگاه تمدن ساز مطالبه گری های مردم از سطوح پایین به مراتب بالاتری ارتقاء می یابد و نگاه مردم دیگر به شعارها و گرایش ها نیست و بیشتر به سمت عملکرد و رزومه هریک از نامزدهای مجلس متوجه مي شوند ، که این تحولی بزرگ در عرصه سیاسی است . در واقع اصالت انقلابی و رشد و تعالی مطالبه گری های مردم ، از درون جامعه در حال جوشیدن است. خروج مردم از ذیل احزاب سیاسی و دیکته نپذیرفتن از آن ها و رجال سیاسی موجود ، نوعی ارتقای به تراز انقلاب اسلامی و عقلانيت و منطق اجتماعی پیشرفته است و تسلیم نسخه های جریان‌های سیاسی نشدن و چک سفید آن ها را نپذیرفتن نشانه رشد عقلانيت در جامعه است. شایان توجه است که نارسایی های تمدن غربی و عبور از لیبرال دموکراسی فرتوت و مشخصه های برجسته “مردم سالاری دینی” که موجب عدم پذیرش تمدن غربی توسط مردم شده ، نقش مهمی در تعالی و رشد فکری مردم و گرایش آن ها به تمدن نوین اسلامی دارد . در یک نگاه کلی ” تمدن نوین اسلامی ” چارچوب‌های اصیل و ارزشمندی دارد و انتخابات در نظام جمهوری اسلامی وسیله‌ای برای رسیدن به عدالت در دنیا و سعادت در آخرت است این در حالی است که انتخابات در تمدن رقیب یعنی تمدن غرب هدفی جز ” رسیدن به قدرت “در این نقطه تفاوت را درک کرده و از آن مراقبت کنند تا مسیر تمدن‌سازی به خوبی پیش رود. نتیجه این که نگاه راهبردي ” ایجاد تمدن نوین اسلامی ” مسیر های مختلفی دارد که یکی از مردمی ترین و عملیاتی ترین آن ها ، تحول در مطالبات مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر و خبرگان رهبری و عبور از شعارهای دم دستی به شعارها و مطالبات تمدنی و راهبردي آینده نگر است . در این نوع نگاه ساخت بیمارستان و تحول در زیرساخت‌های بهداشت و درمان ، تحول در زیرساخت‌های آموزش‌ و پرورش و حذف نسخه های تمدن غربی نظیر ۲۰۳۰ ، نگاه ویژه به اقتدار و امنیت و توجه به ساخت اقتدار ملی ، توجه ویژه به شفافیت در همه ارکان نظام و …. نظایر آن گفتمان های جدیدی بودند که برای به سرانجام رسیدن آن ، نیاز به افرادی با دیدگاه تمدنی ، تحولی و راهبردي هست . البته این بخش مهم از بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری ، نیاز به بررسی ها و هم اندیشی های مختلف در اتاق های فکر حوزه ، دانشگاه و محیط های فکری و رسانه‌ ای دارد .