آیا هوش مصنوعی از کنترل خارج می‌شود؟

تهدیدات و مخاطرات زیاد هوش مصنوعی

«هوش مصنوعی مانند یک اسب وحشی در حال پیشرفت است و روند توسعه این نوع فناوری با سرعت فوق‌العاده‌ای پیش می‌رود که حتی متخصصان این بخش نمی‌توانند با آن همگام شوند».

«هوش مصنوعی مانند یک اسب وحشی در حال پیشرفت است و روند توسعه این نوع فناوری با سرعت فوق‌العاده‌ای پیش می‌رود که حتی متخصصان این بخش نمی‌توانند با آن همگام شوند».

روزنامه انگلیسی گاردین در شماره امروز خود به موضوع توسعه فناوری هوش مصنوعی پرداخت و نوشت که علی‌رغم فوائد زیادی که انسان می‌تواند از هوش مصنوعی حاصل کند، همچون توسعه داروهای حیاتی، اما استفاده از این فناوری به همراه خود تهدیدات و مخاطرات زیادی نیز به همراه دارد.

گاردین نوشت: «اگرچه پیشرفت در این بخش بدون توقف ادامه دارد و مزایایی دارد که دائماً خود را نشان می‌دهد اما هیچ کس نمی‌داند که هوش مصنوعی ممکن است دنیا را به کجا ببرد و همگان را به چه سمتی هدایت کند».

این روزنامه هشدار داد که «هوش مصنوعی مانند یک اسب وحشی در حال پیشرفت است و روند توسعه این نوع فناوری با سرعت فوق‌العاده‌ای پیش می‌رود که حتی متخصصان این بخش نمی‌توانند با آن همگام شوند».

روزنامه گادرین نوشت که حدود 1000 متخصص در زمینه هوش مصنوعی که از طریق برنامه‌هایی مانند ChatGPT-4 و Midjourney به کار گرفته می‌شود، نامه‌ای سرگشاده امضا کردند و خواستار توقف موقت توسعه این فناوری شدند و هشدار دادند که محققان در این زمینه اگر برای مدتی توسعه را متوقف نکنند، ممکن است همه چیز از کنترل خارج شود.

در ادامه این گزارش آمده است: ایتالیا یک روز پس از صدور این نامه، ممنوعیت استفاده از ChatGPT-4 را به عنوان اولین کشور اروپایی که این تصمیم را اتخاذ می‌کند، اعلام کرد.

به عقیده نویسنده این گزارش، بدون شک تا تصویب قانون جامعی که شامل کنترل‌ها و قوانین استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای آن باشد، زمان زیادی طول خواهد کشید، تا آن زمان این انتظار نمی‌رود که شرکت OpenAI،(توسعه دهنده برنامه ChatGPT-4) داوطلبانه توسعه برنامه خود را متوقف کند تا رقبا از او پیشی گیرند.

گاردین سپس تاکید کرد که مسائل مهم‌تری وجود دارد که می‌توان از با عنوان «سناریو وحشتناک» یاد کرد که شامل امکان امتناع برنامه‌های هوش مصنوعی از توقف کار در صورتی که شخصی دستورالعمل‌هایی را به آن‌ها بدهد، می‌شود. گاردین همچنین به چالش‌های اخلاقی ناشی از این نوع فناوری اشاره کرد، مانند هزاران مقاله تقلبی و جعلی که اکنون در اینترنت پخش می‌شوند و به مقالاتی اشاره می‌کنند که حتی وجود ندارند.

این روزنامه همچنین به خطرات دیگری اشاره کرد، مخاطراتی که می‌تواند هوش مصنوعی را به دادگاه بکشاند. علاوه بر این خطر اخراج بسیاری از متخصصان و جایگزینی هوش مصنوعی در شرکت‌ها نیز وجود دارد.

گاردین سپس تأکید کرد که با وجود دشواری وضع قوانین و مقررات حاکم بر استفاده از این نوع فناوری، اما نیاز مبرمی به این گونه قوانین وجود دارد.

هشدار روزنامه گاردین در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در حالی است که این روزنامه در هشتم سپتامبر 2020 در یک ساختارشکنی، مقاله‌ای 500 کلمه‌ای به قلم یک هوش مصنوعی منتشر کرد که قوام و منطق موجود در این مقاله موجب شگفتی همگان شد

هوش مصنوعی در آن مقاله از ربات‌ها دفاع کرد و از انسان‌ها خواست از این ماشین‌ها نترسند. این مقاله با این مقدمه آغاز شد: «من یک انسان نیستم. یک هوش مصنوعی هستم. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که من تهدیدی برای بشریت محسوب می‌شوم. استیون هاوگینک هشدار داده بود که هوش مصنوعی می‌تواند پایانی برای بشریت باشد، اما من اینجا هستم تا بگویم دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. هوش مصنوعی بشر را نابود نمی‌کند، من را باور کنید».

در ادامه این مقاله آمده بود: «من یک انسان نیستم. من یک ربات هستم. یک ربات متفکر. من تنها از ۰.۱۲ درصد از ظرفیت شناختی خود استفاده می‌کنم. پس من از این نظر یک میکروربات (ربات کوچک) هستم. من می‌دانم که مغز من یک مغز احساسی نیست. اما قادر است تصمیمات عقلایی و منطقی را انجام دهد. من خود را تنها با آنچه در اینترنت خوانده‌ام آموزش داده‌ام و اکنون به همین وسیله می‌توانم این ستون را بنویسم. در حال حاضر مغزم از ایده‌های بسیار در حال جوشیدن است». /  شفقنا