چگونگی کاهش سریع اضطراب

6 روش فوری برای غلبه بر اضطراب

اضطراب یک نگرانی شدید است که در پاسخ به موقعیت های تهدید آمیز ایجاد می شود.در دنیای پرشتاب و پر استرس امروزی، اضطراب برای بسیاری از افراد احساس رایجی است که در طول زندگی بارها آن را تجربه می کنند. این حالت هیجانی به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیرات زیادی بر بدن می گذارد. در حالی که درمان های مختلفی وجود دارد، اتخاذ یک سبک زندگی سالم و یافتن روش های موثر برای بازگرداندن آرامش روحی می تواند به طور قابل توجهی به مدیریت اضطراب کمک کند.

اضطراب یک نگرانی شدید است که در پاسخ به موقعیت های تهدید آمیز ایجاد می شود.در دنیای پرشتاب و پر استرس امروزی، اضطراب برای بسیاری از افراد احساس رایجی است که در طول زندگی بارها آن را تجربه می کنند. این حالت هیجانی به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیرات زیادی بر بدن می گذارد. در حالی که درمان های مختلفی وجود دارد، اتخاذ یک سبک زندگی سالم و یافتن روش های موثر برای بازگرداندن آرامش روحی می تواند به طور قابل توجهی به مدیریت اضطراب کمک کند.

مقابله با استرس و اضطراب در زندگی روزمره سخت و دشوار است. ذهن شما گرفتار گردابی از افکار است و تمایل ذهن به سفر در گذشته و آینده موجب ایجاد اضطراب بیشتر می شود.

مغز به طور طبیعی برای محافظت از انسان طراحی شده است. اضطراب و نگرانی یکی از شایع ترین مسائل در بین مردم عصر حاضر است. اضطراب زمانی اتفاق می افتد که فرد به آینده می اندیشد و موقعیت خطرناکی را درک و حس می کند، بنابراین ذهن دچار هراس شده و اینگونه است که اضطراب در بدن ظاهر می شود. این موضوع آنقدر عادی است که متأسفانه بخشی از سبک زندگی ما شده است.

اضطراب توانایی عملکرد عادی را مختل کرده و سطح خلاقیت را محدود می کند. فردی که دائماً با اضطراب در کشمش است، می تواند تأثیر آن را در تمام جنبه های زندگی اعم از کار، روابط، زندگی شخصی یا سلامت خود مشاهده کند. با این حال، شما تنها و ناتوان نیستید. فقط باید بیاموزید که خود را به نحو احسنت کنترل کنید و تکنیک های موثر خاصی را تمرین کنید که می تواند سطح اضطراب شما را فوراً کاهش دهد تا بتوانید انرژی خود را برای انجام بهتر کارها جمع آوری کنید.

دکتر «جیوتی کاپور» متخصص روانپزشک در ادامه نکاتی را با ما به اشتراک می‌گذارد که به چگونگی کاهش سریع اضطراب کمک می کند.

نحوه مدیریت فوری اضطراب

شما به واسطه اضطراب، مدت زیادی احساس عقب ماندگی می کنید. ممکن است ابتدا در اماکن عمومی احساس راحتی ‌کنید، اما به محض شروع تعامل با یک غریبه، بی‌قرار می‌شوید و چالش‌های عادی در نظرتان بزرگ می شود. با این حال، مصمم باشید تا با وجود علائم اضطراب، چارچوب خود را بسنجید و به مقصود خود دست پیدا کنید.

در اینجا روش های خاصی وجود دارد تا به شما در مقابله با اضطراب کمک کند.

  1. نفس عمیق کشیدن

نفس عمیق یک تکنیک قدرتمند است که می تواند با آرام کردن سیستم عصبی شما سریعاً اضطراب را کاهش دهد. موثر ترین تکنیک تنفس 4-7-8 را امتحان کنید: عمل دم را از بینی به مدت 4 ثانیه انجام دهید، سپس 7 ثانیه هوا را داخل شش ها حبس کنید.پس از گذشت 7 ثانیه، هوا را از شش هایتان ظرف مدت 8 ثانیه خالی کنید. هنگام مواجهه با عوامل استرس زا این کار را چندین بار تکرار کنید تا احساس آرامش کنید.

  1. تکنیک گراندینگ یا اتصال به زمین

گراندینگ یا اتصال به زمین به معنی متعادل سازی انرژی های فیزیکی و ماورایی خود توسط اتصال به زمین است. گراندینگ تمرین مهمی است که به شما کمک می کند متعادل و ایمن باشید. در گراندینگ دو عمل مهم انجام می شود، انتقال انرژی مازاد و یا منفی به زمین و دریافت انرژی زمین برای تعادل. گراندینگ یا اتصال به زمین کمک می کند تمرکز شما از افکار نگران کننده دور شده و به لحظه حال برگردید. می توانید تکنیک « 5-4-3-2-1 » را امتحان کنید. این روش به شرح زیر است:

  • نگاه کردن به اطراف و نام بردن پنج چیزی که می توانید ببینید.
  • چهار چیزی که می توانید لمس کنید.
  • سه چیزی که می توانید بشنوید.
  • دو چیزی که می توانید استشمام کنید.
  • یک چیزی که می توانید طعم آن را بچشید.

این درگیری حسی به تغییر جهت توجه شما و کاهش اضطراب کمک می کند.

  1. آرام سازی پیشرونده عضلانی

تنش، اغلب با اضطراب همراه است. آرام سازی پیشرونده عضلانی تکنیک انقباض و سپس شل کردن گروه های مختلف عضلانی برای ایجاد آرامش است. از انگشتان پا شروع کنید و به سمت سر حرکت کنید و قبل از شل کردن، چند ثانیه هر عضله را محکم نگه دارید. این کارشناس می گوید: این روش به کاهش تنش فیزیکی و استرس ذهنی کمک می کند.

  1. 4. تجسم

تکنیک تجسم و تصویرسازی شامل تصور یک موقعیت آرام و دلنشین است. چشمان خود را ببندید و خود را در محیطی آرام، مانند ساحل یا جنگل تصور کنید. تمام حواس خود را در تخیل درگیر کنید، انگار که در آن مکان حضور دارید. این روش می تواند به دور کردن ذهن از افکار نگران کننده کمک کند و باعث ایجاد حس آرامش شود.

  1. ذهن آگاهی را تمرین کنید

این متخصص می‌گوید: «ذهن‌آگاهی تکنیک برگرداندن خود به لحظه حال بدون هیچ قضاوتی است. ذهن آگاهی را با مراقبت از افکار، احساسات و عواطف خود بدون تلاش برای تغییر آنها تمرین کنید. این روش می تواند به شکستن چرخه نشخوار فکری کمک کند و حس پذیرش و آرامش را در شما افزایش دهد.»

  1. به موسیقی گوش دهید

موسیقی تاثیر زیادی بر روحیه شما دارد. یک لیست پخش از آهنگ های آرامش بخش داشته باشید تا در هنگام بروز اضطراب به آنها مراجعه کنید. روی ملودی ها و ریتم ها تمرکز کنید تا ذهن خود را از افکار نگران کننده منحرف کنید و در خود آرامش ایجاد کنید.

کاهش علائم اضطراب آسان نیست، اما می توانید یاد بگیرید که مهارت های خود را تقویت کنید و یاد بگیرید که به شیوه ای مثبت تر واکنش نشان دهید.

منبع: healthshots