رسالت بعد از دوماه عزاداری محرم و صفر

رفتارهای شخصی مردم و مؤمنان تا حد زیادی با توسل مقام اهل بیت(ع) اصلاح می شود اما باید نسبت به اصلاح ساختارها و نظامات اداره جامعه نیز با توسل به معارف و عمل به آموزه های ائمه معصومین(ع) همت گماشت.

رفتارهای شخصی مردم و مؤمنان تا حد زیادی با توسل مقام اهل بیت(ع) اصلاح می شود اما باید نسبت به اصلاح ساختارها و نظامات اداره جامعه نیز با توسل به معارف و عمل به آموزه های ائمه معصومین(ع) همت گماشت.

سردبیر«گویه»- دو ماه پرشور و حرارت محرم و صفر در حالی به پایان رسید که ایران اسلامی شاهد رویدادها و جلوه های بی نظیری از ارادت مردم در تمامی شهرها و روستاها و استان ها به اهل بیت(ع) رسول خدا(ص) بودند.

ماه های محرم و صفر را می توان زمان تجدید حیات معنوی مردم ایران و بلکه جهان تشیع به شمار آورد و بسیاری از عاشقان ائمه اطهار با پایان دو ماه عشق ورزی و مجاهدت های خود چشم به عنایت و بزرگواری اولیای خود دارند تا بقیه ماه های سال را با توفیق و سعادت سپری کنند.

گفته می شود میزان مشارکت مستقیم ایرانیان در آیین های دهه پایانی ماه صفر با احتساب شرکت غیر مستقیم از طریق رسانه و فضای مجازی در مجموع به شماری بیش از بیست میلیون نفر می رسد.

چنین مراسمی با چنین گستره حضور و گستره زمان؛ یعنی طی دو ماه آن هم در هر سال قطعاً بی نظیر است و در هیچ کشوری از این خاکدان قابل مشاهده نیست. بدون تردید از منظر باطنی و ملکوتی فیض و فوز چنین خیزش عظیم معنوی و برکات و ثمرات معنوی چنین خیزش بزرگ دینی قابل شمار و شمارش نیست؛ آن چه خداوند از ثواب، پاداش، بخشش و رحمت و فرجام نیک برای صاحبان هر گامِ همراه با ارادت و ادب در ساحت اهل بیت (ع) در نظر می گیرد، از توان درک و شمارش ما بیرون است.

در همین حال عالمان دین معتقدند همزمان باید نسبت به تعمیق معرفت دینی به عنوان زیربنا و ضامن تداوم حال خوش معنوی ایام عزاداری محرم و صفر همت مصاعفی مصروف داشت.

واقعیت آن است که رفتارهای شخصی مردم و مؤمنان تا حد زیادی با توسل مقام اهل بیت(ع) اصلاح می شود اما باید نسبت به اصلاح ساختارها و نظامات اداره جامعه نیز با توسل به معارف و عمل به آموزه های ائمه معصومین(ع) همت گماشت.

نباید اجازه داد سیر حرکت ساختارها و سازمان ها و اقتصاد و فرهنگ کشور در مقیاس کلان خود جدا و به دور از سیر معنوی مردم باشد و ضروری است تا زیارت های میلیونی به تغییرات عمده منجر گردد.

در برنامه های فرهنگی ایام ماه صفر از موسم اربعین تا شهادت حضرت ثامن الحجج، تلاش های چشمگیری توسط هیئآت مذهبی، نهادها و مؤسسات فرهنگی و حرم ها و اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه برای معرفت افزایی زائران صورت گرفت که دستاورد و ذخیره ارزنده ای برای تداوم معنویت و عواطف دینی و فکر اسلامی در میان آحاد مردم است.

اکنون لازم است تا این حرکت ها به پشتوانه اصلاح ناراستی ها و جبران کاستی ها در همه شؤون مملکت تبدیل شود.

بدیهی است بخش های مختلف اداره کشور و همچنین زندگی روزمره مردم و اخلاق فردی و جمعی از نواقصی رنج می برد که با عمل به تعالیم قرآن و عترت عبور از آنها میسر خواهد بود.

سعادت در دین و دنیا از آمال تمامی ایرانیان است و راه سعادت از عمل فردی و سازمانی به رهنمودهای دینی می گذرد.

دقت و توجه به مصادیق پرشمار نیازمند به اصلاح با بهره مندی از راهکارهای دینی موجب تسریع در رشد و تداوم معنویت دو ماه محرم و صفر خواهد بود.

امام هشتم علیه السلام که دو ماه عزاداری محرم و صفر به توسل به این امام رئوف پایان می یابد در احادیث خود نسبت به ضرورت تلاش به عنوان شرط اساسی رسیدن به سعادت تأکید می کنند و بایسته است تا این اصول اساسی برای همگان و تمامی سطوح مورد توجه و التزام باشد.