حدیث روز {283}

«تواضع نابجا»

عَن أَمِیرِ الْمُؤمِنِینَ عَلِیٍّ (علیه السلام)‏ قَالَ: «... مَنْ أَتَى غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ ...».1

عَن أَمِیرِ الْمُؤمِنِینَ عَلِیٍّ (علیه السلام)‏ قَالَ: «… مَنْ أَتَى غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ …».1

از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «… کسى که در برابر ثروتمندى به‎علّت ثروتش تواضع کند، دو سوم دین خود را از دست داده است …».

از امام علی (علیه السلام) در باره معنای ایمان سؤال شد، در جواب فرمودند: «… الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ‏ بِالْأَرْكَان».2 «… ایمان داراى سه رکن است: معرفت قلبى، اقرار زبانى و عمل کردن با اعضاء و جوارح به (ارکان دین)». در باره آن‎چه از تواضع در مقابل ثروتمند در روایت آمده، چند توجیه قابل بیان است:

  1. کسى که در برابر فرد ثروتمند خضوع مى‎کند، در واقع اقرار زبانى به‏توحید را با کلمات تملق آمیز خود درهم می‎شکند و هم‎چنین خضوعى که باید در برابر ذات پاک پروردگار داشته باشد، به‎وسیله خضوع در مقابل شخص ثروتمند، به شرک آلوده کرده است؛ بنابراین دو رکن از ارکان ایمان را بر باد داده، هرچند ایمان قلبى او محفوظ مانده باشد.

۲. کمال نفس انسانى به‎وسیله علم، عفت و شجاعت است و کمال قوه شهوانى به‎داشتن عفت و کمال قوه غضبى به‎داشتن شجاعت است و از آن‎جا که فروتنى در مقابل ثروتمند براى ثروتش موجب علاقه زیاد به‎دنیا و خارج شدن از فضیلت عفت و هم‎چنین سبب بیرون رفتن از دایره حکمت و دانش می‎شود و این حکمت است که باید هر چیز را به‎جاى خود بگذارد؛ به‎این ترتیب دو رکن از ارکان سه‎گانه فضلیت و کمال انسانى از بین مى‎رود. البته باید گفت: شجاعت که فضیلت سوم چنین فردی است نیز براى این خضوع ذلیلانه از بین مى‎رود؛ بنابراین هر سه رکن فضیلت از میان رفته می‎رود.

۳. توجیه سوم این است که منظور از دو ثلث، بخش اعظم دین است که مجازا اطلاق دو ثلث بر آن شده؛ زیرا انسانى که براى غنای غیر خدا در برابر او تواضع مى‎کند، در حقیقت او را روزى‎رسان خود پنداشته و آلوده به‎شرک شده است و این در حالی است که توحید، بزرگ‎ترین بخش دین است. در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: هنگامی که آیه شریفه «هرگز چشم خود را به مواهب مادّى، که به گروه‎هایى از آن‎ها دادیم، مدوز …»،3 نازل شد، پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) در بیان مشروحى فرمودند: «مَنْ أَتى ذا مَیْسَرَة فَتَخَشَّعَ لَهُ طَلَبَ ما فی یَدَیْهِ ذَهَبَ ثُلْثا دینِهِ»؛ «کسى که نزد ثروتمندى برود و به امید استفاده آن‎چه او در اختیار دارد، در برابر او خضوع کند، دو سوم دینش بر باد رفته است». سپس امام صادق (علیه السلام) به راوى این روایت (مفضل بن عمر) فرمودند: (در تفسیر این جمله) عجله نکن. کسى که نزد دیگرى برود که داراى امکاناتى است و او را احترام و توقیر کند، گاهى لازم است که چنین کارى را انجام دهد؛ زیرا مى‎خواهد شکر نعمت را بگزارد (بنابراین چنین کسى دو ثلث دینش از بین نمى‌رود).4

به‎هرحال شک نیست که تواضع در برابر ثروتمندان براى ثروتشان، هم موجب ذلّت تواضع کننده و هم موجب طغیان ثروتمندى که به‎او تواضع شده، می‎شود، تا آن‎جا که گویى خود را روزى‎رسان و دیگران را روزى‌خوار خودش مى‎داند و متأسفانه این رذیله اخلاقى در افراد بسیارى دیده مى‎شود. اما در هر حال نباید احترام به ثروتمندان مؤمن و صالح به‎سبب خدماتشان به نیازمندان و جامعه اسلامى را مصداق این حدیث دانست؛ چراکه آن در واقع فضیلت و اداى حق است.

*****************

  1. شریف الرضى، محمد بن حسین‏، نهج البلاغه، محقق / مصحح: فیض الإسلام‏، سید علی نقی، ص 508، ناشر: هجرت‏، چاپ اول، قم‏، 1414 ق.
  2. همان.
  3. طه، آیه 131.
  4. قمى، على بن ابراهیم‏، تفسیر القمی‏، محقق / مصحح: موسوى جزائرى، طیب، ج 1، ص 381،‏ ناشر: دار الکتاب‏، چاپ سوم، قم، 1404 ق.‏