روزی که هر کوی و برزن بوی امام زمان می‌گیرد

هر سال تعداد زیادی از مردم از جای جای کشور برای نیمه شعبان خود را به مسجد مقدس جمکران می‌رسانند تا این مناسبت بزرگ معنوی را جشن بگیرند، نیمه شعبان روایت بیش از یازده قرن دلدادگی است همچنان ادامه دارد.

*مسجد جمکران، جغرافیایی که در نیمه شعبان جاذبه آن فراتر از زمان و مکان است

*نسل جدید پرشورتر از همیشه در صحنه حاضر می‌شوند

هر سال تعداد زیادی از مردم از جای جای کشور برای نیمه شعبان خود را به مسجد مقدس جمکران می‌رسانند تا این مناسبت بزرگ معنوی را جشن بگیرند، نیمه شعبان روایت بیش از یازده قرن دلدادگی است همچنان ادامه دارد.

در سال ۲۵۵ ه.ق بود که مهدی موعود در سامرا و در شرایط خاص پا به جهان هستی گذاشت و بنابر اقتضائات تا امروز در غیبت به سر می‌برد.

به اعتقاد برخی از علما زمان غیبت صغری از ابتدای میلاد این امام آغاز شده اما بنا بر روایت مشهور، سال ۲۶۰ آغاز غیبت صغری است و غیبت کبری هم از سال ۳۲۹ تا امروز ادامه دارد.

امروز که بیش از ۱۱ ‌قرن از میلاد امام عصر (عج) می‌گذرد باز هم هر سال با وارد شدن به ماه مبارک شعبان مردم از سرتاسرجهان با برنامه‌های مختلف به پیشواز این روز بزرگ می‌روند، این عید بزرگ یکی از نقاط عطف پیوند و وحدت مسلمانان به شمار می‌آید.

مهدی‌های دروغین، تبلیغات مخالفان و دشمنان با دین و اسلام و فضاسازی‌های رسانه‌ای گسترده در طول این سده‌ها نه تنها باعث کمرنگ شدن نقش مهدویت نشده بلکه هر سال شاهد پرشورتر برگزار شدن مراسم این روز هستیم و سطح برنامه‌ها از نظر کمی ارتقا پیدا کرده و زمینه افزایش سطح آگاهی برای سنین و اقشار مختلف فراهم شده است.

در سال‌های اخیر شاهد هستیم که اعلام می‌شود جوانان و نسل جدید از دین، مناسک و مراسم‌های دینی گریزان هستند؛ باوجود این مناسبت‌های مختلف ازجمله نیمه شعبان نشان می‌دهد که حضور نه تنها کمرنگ نشده بلکه در حال افزایش یافتن است. مراسم اعتکاف امسال هم این موضوع را تایید می‌کند؛ چرا که شاهد افزایش حضور دانش‌آموزان و معتکفین جوان بودیم و قطعا این حضور در نیمه شعبان دوچندان خواهد شد.

چند سالی است که موکب‌ها در انواع مناسبت‌های مذهبی و غیرمذهبی فعالیت می‌کنند، در نیمه شعبان هم موکب‌ها در شهرهای مختلف به ویژه قم خدمات رسانی می‌کنند، خدمات رسانی موکب‌ها به پذیرایی ختم نمی‌شود و شاهد انواع خدمات فرهنگی و حتی درمانی هستیم.

برخی موکب‌ها برای قشر کودک و نوجوان و یا توریست‌هایی که از سایر کشورها آمده‌اند هم برنامه‌های ویژه‌ای را درنظر می‌گیرند تا ضمن جذب آن‌ها با سرگرمی و بازی برای کودکان و خدمات فرهنگی برای اتباع خارجی با زبان‌های آن ها مفاهیم را انتقال دهند.

در کنار برنامه‌هایی که در جای جای ایران، در شهرها و روستاها برگزار می‌شود و هر کوی و برزن بوی امام زمان (عج) می‌گیرد‌، شهر قم و به ویژه مسجد مقدس جمکران حال و هوای ویژه و خاصی دارد. هر سال تعداد زیادی از مردم برای نیمه شعبان خود را به این مکان مقدس می‌رسانند تا این مناسبت بزرگ معنوی را جشن بگیرند.

یکی از مراسم‌های مذهبی جشن روز نیمه شعبان، تجمع در خیابان چهار مردان و همچنین راهپیمایی از بلوار پیامبر اعظم به سمت مسجد مقدس جمکران است؛ مردمی که خود را با شور و شوق از راه‌های دور و نزدیک به قم رسانده‌اند با پای پیاده این مسیر را طی می‌کنند.

برای تسهیل در خدمت رسانی هم محدودیت‌های ترافیکی برقرار می‌شود، موکب‌هایی که از استان‌های مختلف آمده‌اند خدمت رسانی می‌کنند و همه نهادها از گروه‌های مردمی گرفته تا هلال احمر، پلیس، آتش‌نشانی و اورژانس همه برای هرچه بهتر برگزار شدن آماده می‌شوند.

یکی دیگر از مراسم‌هایی که در شب نیمه شعبان در قم و سراسر کشور به طور همزمان برگزار می‌شود، ندای “لبیک یا مهدی (عج)” و قرائت دعای امام زمان راس ساعت ۲۱ است.

قرن‌ها است که داستان دلدادگی به امام زمان ادامه دارد و این مسیر تا ظهور امام عصر ادامه خواهد داشت، قطعا فرصت‌های بسیار زیادی در دل این مراسم‌ها نهفته است که باید مورد توجه مسئولین و متولیان امر قرار گیرد.

ظرفیتی برای جذب گردشگر و گسترش مفاهیم مهدویت

قطعا نباید نیمه شعبان به صرف برگزاری یک جشن بزرگ معنوی محدود شود و استفاده از ظرفیت‌های آن ضرورت دارد، جذب گردشگر از کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان به ویژه کشورهای همسایه یکی از مواردی است که می‌توان برای اعیاد شعبانیه از آن بهره برد.

در این مراسم‌ها ضمن اینکه گردشگران آورده اقتصادی خواهند داشت، می‌توانند با مفاهیم مهدویت و فرهنگ دینی آشنا شوند و پس از بازگشت به کشورشان به عنوان یک سفیر این مفاهیم و فرهنگ را اشاعه دهند.

مفاهیمی مانند ایثار و گذشت، اخلاق و ارتباط شایسته با افراد و جامعه، صداقت، کار و تلاش، امید، علم آموزی و هرآنچه برای توسعه نیاز است از مواردی هستند که دین به آن‌ها تاکید دارد و می‌توان با استفاده از قالب‌های مختلف مانند زبان هنر آن‌ها را به جامعه هدف منتقل کرد.

نیاز است همرمندان هم در این روز حضور فعال داشته باشند تا مفاهیم مهدویت و دین را برای همه افراد آموزش دهند.

همچنین می‌توان از این ظرفیت و حضور گسترده برای بازتاب خبری در سطح جهانی استفاده کرد که خود فرصتی درراستای آشنایی و گسترش با مفاهیم مهدویت است.