حدیث روز {289}

«داوری براساس گمان»

از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «داورى در حق افراد (و دوستان) مورد اطمینان، با تکیه بر گمان، رسم عدالت نیست).

عَن أَمِیرِ الْمُؤمِنِینَ عَلِیٍّ (علیه السلام)‏ قَالَ: «لَیْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ».1

از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «داورى در حق افراد (و دوستان) مورد اطمینان، با تکیه بر گمان، رسم عدالت نیست.

یکى از دستورات قرآن و حضرات معصومان (علیهم السلام) این است که در حق هیچ مسلمانی سوء ظن نداشته باشیم؛ لذا امام علی (علیه السلام) در این کلام حکیمانه، به این نکته قابل ملاحظه که مربوط به روابط اجتماعى افراد است، اشاره مى‎فرمایند. قرآن مجید مى‏فرماید: «اى (مؤمنین) کسانى که ایمان آورده‎اید، از بسیارى از گمان‎ها (سوء ظن‏ها) بپرهیزید؛ چراکه بعضى از گمان‏‎ها گناه است …».2 حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در سخن حکمت‎‏آمیز دیگری نیز بر این معنا تأکید نموده و مى‎فرمایند: «لاَ تَظُنَّنَّ بِکَلِمَة خَرَجَتْ مِنْ أَحَد سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مُحْتَمَلاً»؛3 «هر سخنى که از دهان کسى خارج شد، تا هنگامی که می‎توانی احتمال صحت بر آن حمل کنی، حمل بر فساد مکن و گمان بد مبر (تا ممكن است به‌آن بدگمان مباش)».

البته دلیل این مطلب روشن است؛ زیرا سوء ظن پایه‎هاى اعتمادِ عمومى را که سرچشمه همکارى و هم‏دلی افراد است، متزلزل مى‎سازد. حال اگر شخصى که انسان به او سوء ظن پیدا مى‎کند، کسى باشد که سوابق حسنه او بر ما روشن است و در یک کلمه به تعبیر امام (علیه السلام)، «ثقه و مورد اعتماد» محسوب شود، به یقین قضاوت درباره چنین شخصى با ظن و گمانِ بدون دلیل، عادلانه نیست.

این مطلب تا آن‏‎جا اهمیت دارد که بعضى از شارحان نهج البلاغه این گفتار حکیمانه را به‎صورت مسئله‎اى اصولى عنوان کرده‎اند و آن این است که هرگاه مطلبى به‎دلیل معتبر ثابت شود، عدول از آن جز با دلیل معتبر جایز نیست. برخى دیگر از شارحان نیز، قضاء در این کلام حکمت‎آمیز را به‎معناى قضاوت؛ یعنى داورى براى حلّ و فصل خصومت‏‎ها و درگیری‎ها گرفته‎اند؛ بدین معنا که قاضى نمى‎تواند در برابر شخص مورد اعتماد، با ظن و گمانش قضاوت کند. ولى به‎نظر می‎رسد که این حدیث شریف، معناى وسیع و گسترده‎اى دارد و اشاره آن به‎‏یک مفهوم گسترده اخلاقى است که عدالت در آن، مانع از داورى درباره اشخاص مورد اعتماد، به‎واسطه ظن و گمان مى‎شود. البته افراد متهم؛ یعنى کسانى که سوء سابقه دارند یا ظاهر آن‎ها ظاهر قابل اعتمادى نیست، از این حکم خارج هستند؛ البته نه به‎این معنا که انسان بى‎دلیل آن‎ها را متهم کند، بلکه به‎این معنا که انسان از آن‎ها احتیاط نموده و بر حذر باشد. شبیه این گفتار حکیمانه، احادیث دیگرى نیز موجود است که با تعبیرات متفاوتى این موضوع را دنبال مى‎کند.

در کلامی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «سُوءُ الظَّنِّ بِالْمُحْسِنِ شَرُّ الاْثْمِ وَ أقْبَحَ الظُّلْمِ»؛4 «سوء ظن به شخص نیکوکار، بدترین گناه و زشت‎ترین ستم‎ها است». در حدیث دیگرى نیز از آن‏حضرت نقل شده که فرمودند: «سُوءُ الظَّنِّ بِمَنْ لا یَخُونُ مِنَ اللُّؤْمِ»؛5 «سوءظن به‎کسى که خیانت نمى‎کند، نشانه پستى و لئامت است». در حدیث زیبا و جالب دیگرى از آن امام همام (علیه السلام) آمده که فرمودند: «شَرُّ النّاسِ مَنْ لا یَثِقُ بِأحَد لِسُوءِ ظَنِّهِ وَلا یَثِقُ بِهِ أحَدٌ لِسُوءِ فِعْلِهِ»؛6 «بدترین مردم کسى است که به‎سبب سوء ظنى که دارد، به‎هیچ‎کس اعتماد نمى‎کند و (در مقابل) هیچ‎کس به‏سبب سوء فعلش به او اعتماد ندارد». جمله آخر این‎که از نظر آداب اخلاقى، افزون بر مباحث قضاوت و احکام اصولى، هرگاه کسى به وثاقت شناخته شد، سوء ظن نسبت به او کارى ظالمانه است.

****************

  1. شریف الرضى، محمد بن حسین‏، نهج البلاغه، محقق / مصحح: فیض الإسلام‏، سید علی نقی، ص 507، ناشر: هجرت‏، چاپ اول، قم‏، 1414 ق.
  2. حجرات، آیه 12.
  3. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، محقق / مصحح: جمعى از محققان،‏ ج ۷2، صفحه ۱98، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، بیروت، 1403 ق.‏
  4. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم،‏ محقق / مصحح: درایتى، مصطفى، ص 263، ناشر: دفتر تبلیغات‏ اسلامی قم، چاپ اول، ایران، قم، 1366 ش‏.
  5. همان.
  6. همان.